Skrevet 02/04/2012 af Michael Bang
 
 

Tonings tutorial v. Martin Bendix

Blog-Færdigt
Blog-Færdigt

Et af mine faste ritualer hver dag er, at tjekke min gruppe på Facebook, “Danske Fotografer“, for at se om der skulle være blevet smidt noget interessant op. Og det er sgu næsten hver dag, at der kommer indlæg jeg læser igennem. Sjældent får indlæg dog så positiv feedback, som det var tilfældet med Martin Bendix‘ indlæg i går. Han havde været en tur i Berlin og skyde lidt streetfotografi, og hans billeder var virkelig seværdige! Specielt toningen i hans billeder var speciel.

Og hvad er så mere naturligt end at spørge Martin, om han kunne have lyst til at lave en tutorial i måden han toner sine billeder på, her på bloggen. Og heldigvis for os, så ville han gerne. :)

Hvis du vil vide mere om Martin, eller se de billeder han smed op i gruppen, så tjek hans website. :)

-

Først og fremmest, vil jeg gerne takke Michael Bang, for at spørge mig, om jeg havde lyst til at være gæsteblogger. Det sætter jeg sindssygt stor pris på, så tak!

Jeg lagde d. 1. april en serie billeder op i gruppen ”Danske Fotografer” på Facebook. Jeg fik fuldstændig overvældende feedback, som jeg sætter utrolig stor pris på. Et spørgsmål der gik igen var, hvordan jeg kom frem min toning.

Jeg har altid brugt en blanding af (Adobe) Lightroom og Photoshop til at redigere mine billeder med, og det er der en helt særlig grund til; mulighederne for at tone billeder var simpelthen for få i Lightroom 3. Det fik de heldigvis ændret på Lightroom 4, hvor man endelig kan få lov til at styre de enkelte farvekanaler ordentligt i stedet for, at man bare har en almindelig RGB-kurve at arbejde med.

 Det her er det færdige billede:

Og det her var udgangspunktet:

Først lidt om rå-billedet. Jeg skyder med et Canon EOS 5D Mark II, og jeg brugte min nye baby; Zeiss 50mm f1.4. Det er skudt ved f2.8, 1/640, ISO 200.

I sig selv er det egentlig et ganske fint billede, men der mangler ligesom noget. Størstedelen af min redigering foregår 100% ved hjælp af feeling, og denne form for toning varierer også alt efter, hvordan billedet er skudt osv.

Jeg starter altid med lidt basal justering, dvs. diverse justeringer af eksponeringen, hvidbalancen osv. Og efter at det er gjort, ser billedet således ud:

Mine indstillinger er:

Det gør allerede en kæmpe forskel, fordi billedet er blevet varmere. Jeg trækker næsten altid noget vibrance ud af mine billeder, fordi jeg synes, at det klæder billederne bedst, når de efterfølgende får en rimelig ”dominerende” toning.

Nu kommer vi til den del, hvor der begynder at ske noget! Split Toning-modulet gør en stor del af arbejdet med toningen, og jeg vælger en lys, grøn farve i højlys områderne og en lys/falmet lilla i skyggerne. Efter at det er gjort ser det således ud:

Mine indstillinger er:

Man kan godt vælge at stoppe her, men jeg synes stadig at billedet er en tand for fladt/kedeligt. (Fladt og kedeligt hænger naturligvis ikke sammen; et billede kan godt være fladt uden at være kedeligt – og omvendt.)

Nu mangler vi faktisk kun det, der (i mine øjne) gør den her toning så speciel – curves-delen.

Vi starter altså ud med en standard S-curve for at øge kontrasten. Noget af det der gøre toningen karakteristisk er den måde som skyggerne ser ud på. Det kan vi takke det første punkt i kurven for. Efter at have brugt curves, så skulle det gerne se nogenlunde sådan her ud:

SÅ, nu er vi næsten i mål! Nu mangler vi bare den karakteristiske blå farve i skyggerne, og det gør man ved at vælge den blå kanal i stedet for bare RGB – stadig i curves-delen:

Så vælger du ’Blue’ og hiver godt op for det blå i skyggerne:

Og det var sådan set det. Jeg vælger altid at sharpene mine billeder en smule, men det er en smagssag. Det kunne også sagtens klæde nogle billeder med en lille vignette, noget grain el.lign., men jeg synes ikke lige, at det passede ind i det her tilfælde.

Tak, fordi du gad at læse med. Endnu en gang, tak til Michael Bang for at lade mig være gæsteblogger.

-

Og stor tak til Martin for at gide at dele sine erfaringer med alle os andre. Og skulle vi så ikke lige se det færdige resultat igen? :)

Hvis du også vil holde øje med alle de nye ting der bliver smidt op konstant i vores lille gruppe, eller har noget spændende at bidrage med, så kan du melde dig ind lige her. :)


Michael Bang

 
Grundlagde bloggen i 2009, og i 2010 også Photomeetup Copenhagen. Skyder primært for erhvervslivet og pladeselskaber – både stills og video. Blogområder: Adobe, Nik Software, Nikon, Portrætter, Video